Wednesday, December 18, 2013

BANJIR- Hari Kedua


Rabu 4hb disember 2013

Pagi tu mmg tak sangke sangat padang bola depan rumah dah jadi laut
Padang yg dah jadi laut
 Gambar seawal 7 pagi
Kalau semalam air masih belum sampai ke jalan tp pagi ni air dah masuk kedalam rumah.
 Padang lagi
 Dan pada pukul 10 pagi,perumahan Taman Desa Mesra, Permatang Badak dah menjadi lautan
Air di padang sudah mencapai paras dada

 Anak2 adalah orang yg paling gembira dalam dunia bile dapat main air macam ni
 Peace!
 Orang ni tatau la dari kampung mane die berdayung
 Paras air betul2 depan rumah kami
 Nsb baik ade tulang bot ni ha...bolehla jadi tmpt lepak2
 Jiran2 lorong depan dah sibuk berkemas untuk berpindah
Hanya kawasan ini ajer yg tak ditenggelami air

Hari rabu adalah hari yang paling kritikal,makin lame air makin naik.Mase ni kiteorg pon dah standby kemas ape yg ptt,risau sangat kalau2 air naik sampai ke tahap yg mmg kene pindah.Macammane saya nak redah air dgn 3 orang anak kecil??air didepan rumah pon dah sampai hampir paras lutut,apetah lagi air kat kawasan yg rumah dimasuki air?Bot penyelamat hanya akan tgg didepan jalan masuk utama sahaje,so dr rumah ke jalan masuk utama kami kene redah!announcement dibuat seawal 7 pagi jika perlu bantuan bot kene tgg kat depan jalan masuk utama

Alhamdulillah, syukur sangat hari rabu tu walaupon paras air makin naik tapi hujan turun tidak selebat hari2 sebelumnya.Dan sampai ke ptg air dah mulai surut sikit demi sikit.Lega sangat hati.

Bile takda letrik ape pon tak boleh nak buat waktu malam,anak2 kepenatan main air waktu siang so malam dorang akan tido awal dan waktu dorang tido kiteorg bercandle lite diner la korang.Ini baru betul candle lite,makan bertemankan sebatang lilin ajer.

6 hari terputus bekalan letrik,kami tatau pon cerite dari luar.Bateri hp pon nyawa2 ikan jer.Mase ni baru la kite betul2 kenal dengan jiran2 sekeliling.Bagus juge berlaku bencana begini,boleh mengeratkan lagi hubungan kejiranan.








1 org nak conteng on "BANJIR- Hari Kedua"

Syima ~Mama Kyra~ on December 20, 2013 at 9:57 AM said...

risau kan bila nmpk air dah naik paras lutut..berat sungguh dugaan utk org2 belah timur thn ni..thn dpn bila musim tengkujuh siap2 packing apa yg patut sbb dah tahu apa akan berlaku tapi hopefully thn dpn tak seteruk thn2 sblm nie..Amin!!!

 

MYLIFETIMEJOURNEY Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez