Thursday, February 26, 2015

Bersalin paksa atau Normal?


Well saya bukanlah banyak sangat pengalaman nak berkongsi dengan anda semua cuma saya mahu berkongsi 3 pengalaman ketika melahirkan anak-anak saya dahulu

Saya banyak terbace ramai mommies sangat takut jika dipakse bersalin atau dlm bahase yang mudah induce labour. Ingat yer ini adalah perkongsian melalui 3 pengalaman saya.

1st son dilahirkan secara induce.Doktor telah memasukkan ubat di situ untuk membuka jalan.Seigt saya 2 kali ubat dimasukkan barulah terase contraction nye tapi pada saya sakitnye masih boleh bertahan dan alhamdulillah sehingga selesai saya berjaya untuk tidak mengambil ubat tahan sakit atau gas atau seangkatan dengannya.

2nd son
Mmg ade tanda dan saya mengalami sakit bersalin secara semulajadi and when i was in LR doktor pecahkan my waterbag dan air ketuban mcm tak berape cantik so she decided nak masukkan air utk cepatkan bukaan.Saya rase itu pon dikire induce jugak kot sbb pakse utk jalan tu bukak banyak dan cepat padehal mase tu saya dah 6cm dilated pon. So bile air tu dah stat masuk die punye sakit mcm giler,rase mcm tak sempat nak bernafas pon, baru nak reda sakit tibe2 sakit dtg lagi...mmg sangat gile but eventually saya berjaya juga bersalin tanpa mengambil ape2 ubat tahan sakit.

Edisi ke-3
Yang no 3 ni saya pon tatau ms bile die sakit sbb ms doktor check die kate no contraction dan bukaan baru 2cm.Betul la main2 kan but since ini adalah yang ketiga,saya cakap dgn doktor saya nak masuk spital,kalo takde ape2 harini bolehla doktor nak discharge saya.Sebenarnye waktu sy pg hospital tu adalah pukul 3 pagi,sbbtu saya nak jgk masuk wad sbb mls dah nak ulang2 alik ke spital dan malas nak g keje sbb aritu ade audit....hahaha boleh gitu?.Nasib baik masuk spital sbb sbb tak lame lepas tu selamat dah budak ain ni keluar.

So moral of the story,tak perlu nak ambik 100% ape yg org cerite sbb sakit bersalin setiap orang adalah tidak same dan sakit bersalin setiap anak jugak tidak sama.Sekadar perkongsian dengan bakal2 ibu yang dah overdue takut nak bersalin induce atau anak2 dara yang bakal berkahwin dan mempunyai anak.

Peace Yo...sharing is caring kan???

0 org nak conteng on "Bersalin paksa atau Normal?"

 

MYLIFETIMEJOURNEY Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez