Tuesday, January 31, 2017

Breastfeeding journey


Tajuk pon dah menceritakan ape yang saya nak cerite harini. So to new parent especially, penting sangat untuk tanamkan azam untuk menyusukan walaupon kite tatau ape cabaran yang akan kita alami dan hadapi untuk menjayakan azam penyusuan tu. Saya bukanlah LC yang bertauliah tapi i just sharing based on my own experience jer.Jangan kecam hokay!

Ms 1st baby, saya adalah 0 knowledge tentang ilmu penyusuan.Matlamat nak menyusukan tu ade tapi caranya saya tak nampak. I think dulu macam takde sangat kot info2 tentang breastfeeding (or saya je yg tatau nak gugel)kehkehkeh. Pam pertama yang saya beli adalah spectra 3 yang besar gedabak ni.
Masa tu harge die kalo tak silap dalam 600 kot,saya pon tak berapa nak ingat tapi sangat berbaloi kot saya rase sbb this pump i gune sampai 3 keturunan .Haaa....jangan tak pecaya,walaupon bile sampai ke keturunan ke-3 tu die punya suction sangatla selo walaupon Mr HandyManny saya dah repair. Okla,sempat pakai sampai umur ain 1 tahun lebih kot,then i borrowed my sis in law punye pam.Mase tu mcm takde rase pon nak beli baru untuk kegunaan next baby.

Alhamdulillah perjalanan penyusuan untuk ketiga2 anak berjaya saya hadapi walaupon ade ups and downs dan i have 2 anak susuan and ofkos i know their parents.Takkan la saya sesenang nak bg kat orang yg saya tak kenal.Pelik kan mcmmane org boleh jual SUSUIBU secara terbuka kat media sosial. Okayla...takpayah cerite pasal orang.

So bile dapat 4th baby ni, konon2 nak beli pam sebelum bersalin tapi kesudahannya menggagau cari pam bile anak kene berpisah 2 hari dengan mommy. Die punye bengkak tu toksah cerita la kan,mcm nak meletop. Kiteorg lakibini ni pg la FM beli collector dulu.
Tak ingat jenis ape tapi murah je berbanding jenama lain.Same je kot fungsi die so buat ape beli mahal2 kan. Sampai sekarang pon saya masih pakai sbb mak tak tahan baju asyik basah je,huhuhuhu.

Lepas tu after diskas barula kiteorg decide nak beli pam ape.So inila pam yang kami beli

Mula2 pakai rase mcm tak bes dan menyesal tapi bila dah hari2 pakai rase mcm okla not bad pam ni.Cume bile part nak basuh tu rase mcm malasnyeee sbb banyak part nak kene bukak.

Untuk milk container pulak, saya mmg awal2 dah beli kat lazada jenis ni
Beli kat lazada 10 pack tapi harga tak ingat.Sila sevey sendiri kat lazada.Yang ni die triple zip cume plastik die tak setebal jinglejungle tapi tak senipis storage bag YOUHAVEABABY punye.
Yang ni beli kat FM(fabolous mom)Mase tu ade promosi tapi harge tak ingat sbb main ambik je. Beli ikut kemampuan je korang,Bagi saya buat ape beli yang mahal2 stogare bag kalo fungsi die same dan kualiti pon takla seteruk mane.Yang penting susu tak tumpah bile dah seal.Lagipon pasltik storage ni bukan boleh recycle,onetime use jer,lepas pakai buang.Zaman sekarang ekonomi kene jana dengan baik tapi jika uols ade duit lebih bolehla beli jenama yang glamer2.

Itu je kot basic yang festime mommy kene tau jika nak breastfeed baby. Lepasni kite share macammane nak  buat stok EBM pulak.

Happy breastfeeding mommies :)





0 org nak conteng on "Breastfeeding journey"

 

MYLIFETIMEJOURNEY Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez