Thursday, February 9, 2017

Berapa botol EBM sehari?


Wah....entry sejak 2 menjak ade baby ni asyik cerite pasal breastfeeeding je kan.Nak cerite pasal anak2 tapi takde gambar tak syok nak cerite kan,takpela...mommy buat tema blog bulan ni..bulan breastfeeding....hehehe

So sehari berapa banyak EBM nak dibekalkan kepada pengasuuh???Ain dulu ms umur die bawah 6 bulan minum tak banyak,sekali minum dlm 3oz je,sehari lebih kurang 15-18oz je kot sy bekalkan kepada pengasuh tapi amani ni ya rabbi banyak sungguh minum sampai seram pulak sy tgk die minum banyak mcmtu.Bayangkan la ms umur die 3 bulan die boleh habis sekaligus 5oz.Mengucap mommy tgk.

Macammane sy tau die minum banyak?of kos la kene tgk patern die minum cemane sbb mommy takde magic nak ramal berape banyak amani minum sehari...hehehe. Kan Amani ni dah start use botol ms die belum pon masuk 1 bulan gara2 jaundice.

Eh jap ni nak cerite,banyak sangat sy bace artikel dlm internet kate jangan bagi anak minum menggunakan botol di awal kelahiran sbb takut anak keliru puting dan akhirnya menggagalkan misi penyusuan susu ibu. Saya tak berape nak agree sangat sebab alhamdulillah Amani dikenalkan dengan botol seawal usia die 7 hari dan saya hanya memberi susu melalui botol sehingga Amani punye jaudice hilang ketika umur die 20 hari. Except waktu malam saya menyusukannya mcm biase,mula2 saya rase mcm risau jugak sbb aliran susu botol adalah laju while aliran directfeed tidak selaju botol dan yes of kos saya risau Amani akan keliru puting tapi tapi tapi alhamdulillah itu tidak berlaku,die selesa dengan kedua2 nya. So mommies jangan 100% cedok dan hadam ape yang ada didalam internet,baby tidak semuanya sama even anak pon lain2 perangainya kan!

Back to the story,bcause of Amani dah terbiase dengan bottlefeed jadi saya boleh tau berape oz utk setiap sesi penyusuan. Total sehari saya bekalkan kepada pengasuh adalah 20 ke 25oz,mesti kene bg banyak tu tak boleh kurang sebab kalau kurang maka pengasuh kene catu susu die dan bile kene catu Amani akan menangis sebab tak cukup susu dan bile die menangis saya hanya akan menyusahkan pengasuhnya.Nampak tak effect kalau susu yang saya bekalkan tak cukup.Kesian anak kan.

Ini adalah bekalan Amani untuk setiap hari.Letih la jugak mak kene ulang rutin yang same setiap hari tapi untuk menjayakan penyusuan sehingga 2 tahun kene la jgk hadap.

Untuk memudahkan lagi urusan pengasuh Amani,sy dah letak no ikut time penyusuan  die,so nanti mak Amani pick je botol ikut urutan nombor. Setiap malam jangan lupa pindahkan susu dr freezer ke chiller supaya susu tu cair dan mudah untuk diletak di dalam botol macam kat atas tu.

Ni lah perkakas saya kene hadap hari2 even waktu cuti sekalipon.Letih kan tapi demimu anak kugagahkan jua...ceewah.Suami kene la gilir2 basuh aksesori2 ni.Barulah adil

Ape lagi nak cerite yer....emmm rasenya buat mase ni idea tibe2 hilang,so kendian saya sambung semula la

baiiii

0 org nak conteng on "Berapa botol EBM sehari?"

 

MYLIFETIMEJOURNEY Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez